Verkkokauppaan vaikuttavat kuluttajansuojalain muutokset astuvat voimaan 13.6.2014.

Pääosin muutokset koskevat kasvanutta tiedonantovelvollisuutta verkkokaupan sivuilla sekä käytäntöjä palautus- ja peruutustilanteissa.

Uuden kuluttajansuojaa koskevan EU-direktiivin myötä 13.6. alkaen kuluttajien palautuskäytännöt verkkokaupassa muuttuvat. Verkkokaupat voivat kesäkuun jälkeen mm. päättää, joutuuko asiakas maksamaan tuotteen palautuskustannuksista etämyynnissä. Tähän asti asiakas on voinut palauttaa ostamansa tuotteen myyjälle ilman kustannuksia.

Suomessa käyttöön tuleva mahdollisuus veloittaa tavaroiden palautuskustannukset kuluttajalta ja tuo muutoksia verkkokauppiaan velvollisuuksiin informoida kuluttajaa. Verkkokauppias voi vaatia kuluttajalta palautuskustannusten maksamista vain jos hän on ilmoittanut tästä jo ennen sopimuksen tekemistä, käytännössä siis verkkokaupan toimitusehdoissa.

Kauppiaan on annettava ennakkotiedot sekä peruuttamislomake ja -ohje tai asetettava ne kuluttajan saataville etäviestimelle soveltuvalla tavalla selkeästi ja ymmärrettävästi. Myös peruutusoikeuden käyttämisestä ja esim. mobiililaitteilla tehtävien sopimusten yhteydessä annettavista tiedoista on uudistetussa laissa erityissääntelyä.

Lisätietoja lakimuutoksesta Verkkoteollisuuden sivuilta

http://verkkoteollisuus.fi/fi/ajankohtaista/news/43/tiedote-etamyynnin-saantelya-harmonisoidaan-eussa-palautusten-maksullisuus-mahdolliseksi-myos-suomessa/

ja

http://verkkoteollisuus.fi/fi/ajankohtaista/news/99/kuluttajansuojalaki-muuttuu-136-muutoksia-erityisesti-verkkokaupan-saantelyyn/

Takaisin blogiin »