Usein kysyttyä

Mikä on Jousto?

Jousto on kotimainen verkkokaupan maksutapa, jolla maksat ostoksesi helposti, nopeasti ja turvallisesti. Joustolla voit maksaa joko laskulla tai osamaksulla. Laskulla korotonta maksuaikaa on 30vrk ja osamaksulla puolestaan maksat ostokset sinulle sopivissa erissä ja voit tehdä useampia ostoja sekä verkossa, että myymälässä.

Kuka saa Joustoa?

Kaikki Suomessa asuvat henkilöt, jotka ovat hoitaneet raha-asiansa hyvin. Tunnistautumista varten tarvitset vakituisen kotisoitteen ja suomalaisen henkilötunnuksen. Ensimmäisen ostoksen yhteydessä teemme asiakkaan tunnistautumisen pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Jouston asiakkaan tulee olla asunut Suomessa 2 vuotta.

Kuinka paljon Joustoa saa?

Joustolla voit maksaa verkkokaupassa kertaostoksena max. 3000 €.

Myymälässä kertaostoksen raja on 1 000 €.

Toistaiseksi voit tehdä ostoksia Joustolla, jos sinulla ei ole muita avoimia kulutusluottoja, kuten kuluttajalainoja, luottokortteja tai osamaksuja. Joustolla tehtävien ostosten määrä on toistaiseksi rajoitettu yhteen ostoon.

Kuluttajan henkilökohtainen luottoraja on 5 000 €, jonka puitteissa Jousto laskulla ja osamaksulla voi maksaa ostoksia verkkokaupoissa ja myymälöissä.

Maksuehdot laskulla

Hinnoittelumme on selkeää ja joustavaa, eikä sisällä piilokuluja. Joustolla saat 30 vuorokautta maksuaikaa, laskutuspalkkio on 2,90 € riippumatta laskun loppusummasta.

Jos haluat lisää maksuaikaa, voit muuttaa laskun Jousto osamaksuksi. Laskun muuttaminen osamaksuksi käy kätevästi maksamalla sinulle sopiva kuukausierä, vähintään 9,90€. 

Maksuehdot osamaksulla

Hinnoittelumme on selkeää ja joustavaa, eikä sisällä piilokuluja. Jousto osamaksulla saat maksuaikaa 3-36 kuukautta. Tilinhoitomaksu on 3,90 €/kk ja vuotuinen nimelliskorko jäljellä olevalle pääomalle on 19,90%.

Voit laskea kuukausierän kätevästi laskurillamme.

Miten Jousto toimii?

  1. Valitse verkkokaupan kassalla maksutavaksi Jousto
  2. Tunnistaudu Jouston palvelussa
    1. Uudet asiakkaat tunnistautuvat pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella
    2. Palaavat asiakkaat voivat halutessaan tunnistautua helposti puhelimeen lähetettävän vahvistuskoodin avulla, ilman käyttäjätunnusta tai salasanaa
  3. Tarkasta ja täydennä asiakastietosi
  4. Lue ja hyväksy Jouston luottoehdot, jonka jälkeen hyväksy ostos
  5. Maksu on valmis ja välitetään verkkokaupalle välittömästi
  6. Tuote toimitetaan valitsemaasi osoitteeseen verkkokaupan toimesta
  7. Saat laskun Joustolta sähköpostiisi 14 vuorokauden kuluttua ostoksen hyväksymisestä

Saako Joustoa enemmän kuin yhden kerran?

Toistaiseksi voit tehdä ostoksia Joustolla, jos sinulla ei ole muita avoimia kulutusluottoja, kuten kuluttajalainoja, luottokortteja tai osamaksuja. Joustolla tehtävien ostosten määrä on toistaiseksi rajoitettu yhteen ostoon.

Kertaostos verkkokaupassa Joustolla on max. 3000 . Myymälässä kertaostos on 1000 €.

Kuluttajan henkilökohtainen luottoraja on max. 5000 €, jonka puitteissa Jousto laskulla ja osamaksulla voi maksaa ostoksia verkkokaupoissa ja myymälöissä.

Miten turvallinen Jousto on?

Jouston käyttö on erittäin turvallista. Toimimme yhteistyössä suomalaisten pankkien ja maksuvälittäjien kanssa. Huolehdimme tietoturvastamme ja verkkopalvelumme toimii suojatussa yhteydessä. Tutustu henkilötietolain mukaiseen rekisteriselosteeseen tästä.

Aurajoki Nordic Oy pyrkii kaikessa toiminnassaan turvallisuuteen ja vastuullisuuteen. Yritys on rekisteröity aluehallintoviranomaisen rekisteriin ja noudattaa markkinoinnissa ja toiminnassa kuluttajaviranomaisen suosituksia. Lue lisää vastuullisuudesta tästä.

Milloin voin muuttaa laskun osamaksuksi?

Kun laskusi summa on vähintään 30 €, voit muuttaa sen osamaksuksi maksamalla siitä vähintään 9,90 €. Osamaksu on vapaaehtoinen lisäpalvelu ja sen kustannukset ovat 3,90€/kk sekä 19,90% luottokorko.

Missä voin muuttaa laskun osamaksuksi?

Laskulla tulevien ohjeiden mukaan tai Jouston Onlinessa.

Mikä on viimeinen päivä muuttaa lasku osamaksuksi?

Viimeinen mahdollinen päivä muuttaa lasku osamaksuksi on muistutuslaskun eräpäivä.

Milloin on uuden osamaksulaskun eräpäivä, kun muutan laskun osamaksuksi?

Uuden osamaksulainan eräpäivä on yhden kuukauden kuluttua laskussa olevasta eräpäivästä. Esimerkiksi jos laskusi on eräpäivä 15.5. ja muutat laskun osamaksuksi on ensimmäisen osamaksusi eräpäivä 15.6. ja sitä seuraavat erät aina kuukauden 15. päivä.

Mitä toimintoja on Online-palvelussa?

Online palvelussa voit muuttaa laskun osamaksuksi, seurata omia ostotapahtumia ja päivittää yhteystietosi.

Online palveluun kirjaudutaan kertakäyttöisellä PIN koodilla, joka lähetetään matkapuhelimeesi. 

Mikä on Jouston todellinen vuosikorko?

Jousto osamaksun kustannukset ovat 19,90%:n vuosikorko jäljellä olevalle luotolle sekä 3,90 euron tilinhoitomaksu. Luottosopimuksen hyväksytään ostoksen tekemisen yhteydessä. Esimerkiksi 1000 euron ostokselle, joka maksetaan 12 samansuuruisessa 92,59 euron kuukausierässä, todellinen vuosikorko on 21,82 %, ja luoton kokonaiskustannus on 1111,04€. Luottokustannuksiin ei lueta luoton hoitamiseen käytettävästä tilistä veloitettavaa 3,90€:n kuukausimaksua.

Haluan palauttaa ostokseni, miten toimin?

Ota aina ensin yhteys kauppiaaseen ja ilmoita palautuksesta.

Kauppias tekee palautusilmoituksen Jouston asiakaspalveluun tai sähköisen kauppiaskanavan kautta. Jouston laskusi on avoinna siihen saakka, kunnes kauppiaan vahvistamasta palautuksesta saadaan tieto Joustolle. Huomioithan, että erääntyneet maksamattomat laskusi siirretään muistutuskirjeiden jälkeen perintään.

Miten Jousto maksetaan?

Joustolla tehty ostos maksetaan sähköpostiisi tulevalla laskulla eräpäivään mennessä. Käytä maksun yhteydessä laskuun merkittyä viitenumeroa ja varmistat, että maksusi kohdistuu oikein. Laskusta löydät kaikki maksamiseen tarvittavat tiedot. Maksun kirjautuminen kestää pankista riippuen 1-2 arkipäivää. 

Mikäli sinulla on kysyttävää laskutuksesta, yhteystiedot löytyvät laskusta ja kohdasta Yhteystiedot.

Lasku ei tullut perille, pitääkö maksaa?

Kyllä, Joustolla tehty ostos pitää aina maksaa takaisin, vaikka lasku ei olisikaan saapunut perille. Avoimet laskusi voit tarkistaa Online -palvelussa jousto.com -verkkosivuilla. Jos laskua ei löydy, kannattaa tarkastaa sähköpostipalvelun roskapostikansio.

Verkkokaupassa tehdyistä ostoista Jousto lähettää laskun 14 päivän kuluttua, kun verkkokauppias on kuitannut ostoksen lähetetyksi.

Mikäli lasku ei jostakin syystä olisi tullut sinulle kahdenkymmenen päivän kuluessa Joustolla ostamisesta ja tuotteen vastaanottamisesta, tulee sinun omatoimisesti ottaa yhteyttä laskutukseemme. Saat uudet laskutustiedot, joilla voit maksaa laskun eräpäivänä takaisin.

Miksi en saanut Joustoa?

Yleisimmät syyt hylkäystilanteissa ovat:

  1. Jouston myöntämisen edellytykset eivät täyttyneet
  2. Annetut tiedot ovat puutteellisia
  3. Asiakas ei ole maksanut aikaisempia lainojaan tai ostoksiaan luotonantajalle tai konserniin kuuluville yhtiöille. Huomioithan, että luotonantaja on Aurajoki Nordic Oy
  4. Jouston henkilökohtainen ostoraja on täynnä
  5. Asiakkaalla on voimassa oleva luottohäiriömerkintä
  6. Asiakas ei ole asunut Suomessa vähintään kahta vuotta
  7. Salaiset henkilötiedot
  8. Henkilökohtainen luottokielto

Onko eräpäivän siirto mahdollista?

Kyllä. Jos eräpäivä ei ole vielä mennyt, voi sitä siirtää 14 päivää olemalla yhteydessä asiakaspalveluumme. Eräpäivän siirrosta veloitetaan 5 euroa.

Mitä tehdä, jos minulla on vaikeuksia takaisinmaksun kanssa?

Ole välittömästi yhteydessä Jouston asiakaspalveluun ja toimi ennen laskun eräpäivää. Yksittäisen laskun eräpäivää voi siirtää 14 päivää tai Jouston voi jakaa osamaksuksi. Muutokset voi tehdä olemalla yhteydessä asiakaspalveluumme, maksamalla laskuun merkityn minimilyhennyksen tai kirjautumalla omaan Jousto Online -palveluun.

Eräpäivän jälkeen avoin lasku siirretään perittäväksi, jonka jälkeen velasta on mahdollista sopia maksusuunnitelma perintäyhtiön kanssa.

Miten saan tietoa laskustani?

Otamme sinuun yhteyttä antamiasi yhteystietoja käyttäen, puhelimitse, tekstiviestillä tai lähettämällä sähköpostia. On tärkeää, että pidät yhteystietosi ajan tasalla.

Miten saan tehtyä itselleni markkinointikiellon?

Mikäli et jatkossa halua Aurajoki Nordic Oy konserniin kuuluvien yritysten markkinointiviestejä, voit tehdä markkinointikieltoa koskevan pyynnön.

Tee kieltopyyntö sähköpostitse osoitteeseen asiakaspalvelu@jousto.com tai soita asiakaspalveluumme puh. 020 703 2543 (ppm/mpm).

Asettamasi markkinointikielto astuu voimaan noin kuukauden kuluessa pyynnön tekemisestä.