Pienet verkkokaupat voivat hyötyä lasku- ja osamaksupalvelusta suurempien tapaan

Tilastojen mukaan lasku- ja osamaksu ovat 20% suomalaisista verkkokauppa-asiakkaista mieluisin maksuvaihtoehto (Lähde: Paytrailin Verkkokauppa Suomessa 2018-raprotti). Kuitenkin pienissä verkkokaupoissa laskun ja osamaksun osuus on monesti vain muutamia prosentteja. Esimerkiksi maksuvälittäjä Paytrailin tilaston mukaan verkkokaupoissa, joissa Paytrail toimii maksuvälittäjänä, vain 1,54 % ostoksista tehdään laskulla. Ero on valtava verrattuna suurempiin verkkokauppoihin, joissa osuus voi olla jopa kolmannes. Laskun ja osamaksun osuuden kasvattamisesta on useita hyötyjä verkkokauppiaalle ja sen kasvattaminen vaatii usein vain pieniä muutoksia verkkokaupassa.

Lasku- ja osamaksu ovat kauppiaalle tavallisesti ainoat täysin ilmaiset maksutavat

Lasku- ja osamaksupalvelu ei maksa kauppiaalle mitään ja tästä syystä osassa verkkokauppoja halutaankin suosia näitä maksuvaihtoehtoja. Suurissa verkkokaupoissa prosesseja pyritään hiomaan ja optimoimaan mahdollisimman pitkälle. Myös kustannusten seuranta on tarkkaa ja volyymien kasvaessa yksittäisistäkin senteistä alkaa muodostua rahavirtoja, jolloin maksutavoilla ja niiden kustannuksilla on merkitystä. Parhaassa tapauksessa lasku- ja osamaksupalvelun tarjoaja saattaa maksaa kannustinta jokaisesta osamaksuostoksesta kauppiaalle, jolloin verkkokauppias voi jopa ansaita maksutavalla.

Kun asiakkaasi maksavat Jousto Osamaksulla – maksamme kauppiaalle 1 % provision. Liity kampanjaan!

Laskulla tai osamaksulla maksava asiakas ostaa enemmän

Verkkokauppa-asiakkaiden ostokäyttäytymisestä on paljon dataa saatavilla ja sitä tutkitaan aktiivisesti. Laskun ja osamaksun keskiostoksen suuruus Suomessa on keskimäärin 38 % suurempi, kuin muilla maksutavoilla (Lähde: Checkout Finandin tilasto, joka sisältää 2,5 miljoonaa verkkokauppatransaktiota). Kun Joustolla tehtyjen ostosten keskiostoksen suuruutta tarkastellaan kahden suuren suomalaisen maksuvälittäjän tilastoista, on ero vielä paljon suurempi. Näissä verkkokaupoissa keskiostos on noin 85 euroa ja Joustolla maksettujen ostosten keskikoko tähän verrattuna yli kaksinkertainen: 170-187 euroa. Laskulla ja osamaksulla maksaminen kasvattaa siis keskiostoksen kokoa yli 100 %.

Tilastoissa on verkkokauppa- ja toimialakohtaisia eroja, mutta jo pienillä muutoksilla omassa kaupassaan voi testata, miten maksutapa vaikuttaa ostajien käyttäytymiseen ja tässä tapauksessa keskiostoksen suuruuteen. Jos laskulla maksamisen osuus kaupassa kasvaa, todennäköisesti myös keskiostoksen koko kasvaa, jolloin verkkokaupan myynti kasvaa.

“ Laskulla ja osamaksulla maksaminen kasvattaa siis keskiostoksen kokoa yli 100%. ”

Juho Putkonen, Aurajoki Nordic Oy

Verkkokauppiaan on hyvä muistaa, että jos laskun ja osamaksun mahdollisuus selviää kuluttajalle vasta maksuvaiheessa, menetetään sen tuoma mahdollisuus keskiostoksen koon kasvattamiseen. Tässä muutama yksinkertainen vinkki, joilla saat parhaan mahdollisen hyödyn laskusta ja osamaksusta nostamalla asiakkaidesi tietoisuutta laskusta maksuvaihtoehtona ja näin ollen voit kasvattaa verkkokauppasi keskiostoksen kokoa:

  • Lasku- ja osamaksuvaihto etusivulle. Maksuvaihtoehdon tulisi olla asiakkaan tiedossa mahdollisimman pian verkkokauppaan saapuessaan, heti etusivulla. Näin asiakas tiedostaa mahdollisuuden ostoksia tehdessään.
  • Kuukausierä mukaan hinnoitteluun. Erityisesti, jos puhutaan arvokkaammista tuotteista, on kuukausierän esilletuominen kokonaishinnan lisäksi hyödyllistä.
  • Lasku- ja osamaksu vaihtuviin bannereihin. Verkkokaupassa on usein myös vaihtuvia banneripaikkoja, joissa on hyvä muistutella säännöllisesti laskulla maksamisen mahdollisuudesta.
  • Laskun ja osamaksun nostaminen mukaan markkinointiin. Laskun ja osamaksun mahdollisuutta kannattaa tuoda esille esimerkiksi uutiskirjeissä ja printti- ja bannerimainonnassa.

Kaikki yllämainitut ehdotukset ovat pieniä muutoksia, jotka melkeinpä kuka tahansa verkkokauppias voi tehdä ilmaiseksi ja pienellä vaivalla.  

Kuinka lähteä liikkeelle?

Jotta pääset selville nykytilasta, suositellen sinua kurkistamaan verkkokauppasi analytiikkaa. Jos laskun ja osamaksun osuus verkkokauppasi maksutavoista jää alle 20%, on laskulla ja osamaksulla kaupassasi paljon potentiaalia ja samalla sinulla on mahdollisuus keskiostoksen koon ja volyymin kasvattamiseen helposti!

 

Takaisin blogiin »