Kuinka lisään verkkokauppani myyntiä? Kasvata asiakkaan keskiostoksen suuruutta

Mitä verkkokaupan keskiostos tarkoittaa ja miksi sen kasvattaminen on kannattavaa?

Keskiostoksella tarkoitetaan asiakkaiden tekemien tilausten rahallista keskiarvoa. Se saadaan laskettua, kun kokonaismyynti jaetaan tilausten lukumäärällä. Keskiostoksen kasvattaminen kasvattaa myös liikevaihtoa ja tavallisesti parantaa myyntikatetta. Tämä siis tarkoittaa, että verkkokauppa-asiakkaat ostavat kerralla enemmän tuotteita ja käyttävät suuremman summan rahaa asioidessaan.

Laskulla tai osamaksulla maksavan verkkokauppa-asiakkaan keskiostos on 38% suurempi

Tutkimusten mukaan laskulla maksavien asiakkaiden keskiostos verkkokaupassa on jopa 38% suurempi kuin muiden maksutapojen. Laskulla maksun yleisyyteen ja keskiostoksen suuruudessa on paljon toimialakohtaisia eroja. Esimerkiksi vaatekauppojen tilauksissa laskun osuus on suuri, kun taas matkoja ostaessaan kuluttajat suosivat luottokortilla maksamista. Toimiallakohtaisista käyttöeroista huolimatta suurimmat ostokset tehdään kuitenkin keskimäärin laskulla tai osamaksulla. Laskua ja osamaksua verkkokaupassa kannattaa tuoda näkyville, sillä kyseisten maksutapojen kautta asiakkaat ostavat enemmän, kalliimpia tuotteita ja aikaistavat ostopäätöstään.

Asiakas tekee alitajuisesti ostopäätöstä heti verkkokaupan etusivulta lähtien. Jos eri maksutapa vaihtoehdot löytyvät vasta ostoskorissa, on asiakas ehtinyt jo päättää ostomatkallaan tekevänsä maksun yleensä kortilla tai verkkopankissa. Pienten verkkokauppojen laskun ja osamaksun osuus jää pieneksi yleensä siksi, ettei maksutapoja tuoda esiin kuluttajalle ennen kuin on maksamisen aika. Lue kolme konkreettista vinkkiä, joilla kasvatat asiakkaan keskiostosta >> 

“ Asiakas tekee alitajuisesti ostopäätöstä heti verkkokaupan etusivulta lähtien. Varmista, että maksutavat ovat siellä näkyvillä. ”

Juho Putkonen, Aurajoki Nordic Oy

Suuret verkkokaupat hyödyntävät laskun ja osamaksun mahdollisuutta paljon pienempiä aktiivisemmin. Suuremmissa verkkokaupoissa lasku ja osamaksu ovat maksutapana selkeästi esillä verkkokaupassa ja tämä näkyy heti myyntitilastoissa: pienillä verkkokaupoilla laskulla ja osamaksulla tehtyjen ostosten osuus kokonaistilauksista on usein alle 5 %, kun taas isoilla verkkokaupoilla se on noin 30 %.

Takaisin blogiin »